”Mensskydd på offentliga toaletter är en jämställdhetsfråga”
Hur ofta har du stått på en offentlig toalett, på jobbet, på gymmet, eller ja, lite var stans … och så har du fått mens. Och du har inget mensskydd med dig. Eller inser att dina tamponger är slut när du ska byta? Ganska många gånger.
Det problemet ville de två unga, kvinnliga entreprenörerna Amanda Mattsson och Lova Svensson råda bot på. Så de uppfann Period Pack – en tampongbehållare för offentliga miljöer.
Borde vara standard
– Vi vill normalisera frågan och hjälpa tjejer och kvinnor i vardagen. Det är en enkel grej som borde vara självklar. Mensskydd ska finnas på alla toaletter som en standard, säger Amanda Mattsson.
Nyss införde Skottland, som första land i världen, gratis mensskydd för alla kvinnor. En milstolpe som vi inte riktigt nått än i Sverige. Men – vi är i alla fall på god väg att bryta decennier, eller snarare århundraden, av menstabu. Och med hjälp av Period Pack finns nu gratis mensskydd på allt fler offentliga toaletter.
Abonnemangstjänst med tidslås
Med Period Pack hyr företag, skolor, gym och så vidare helt enkelt en behållare och i avtalet ingår påfyllning av tamponger. Det smarta med just Period Pack är att den har tidslås. Man kan bara ta ut en tampong i taget, sedan måste man vänta en stund innan man kan ta nästa. Det finns alltså ingen risk för något större svinn.
Den diskreta behållaren finns i både svart och rosé.
”En jämställdhetsfråga – och en trygghetsfråga”
– Idén föddes av egna erfarenheter, när det aldrig fanns mensskydd på offentliga toaletter. Det är en självklarhet att det ska finnas gratis toapapper och tvål – men inte mensskydd. Och eftersom halva befolkningen är kvinnor, så blir det en jämställdhetsfråga. Och en trygghetsfråga. Om man får mens på gymmet eller på stan måste man ju annars gå hem eller leta reda på en affär, menar Amanda.
Idén startade som ett UF-företag när Amanda och Lova gick på gymnasiet. Idag, tre år senare, driver de företaget på heltid och tar varje vecka nya marknader med sin produkt. De är dessutom arbetsgivare åt ytterligare tre personer.
Vad har varit största utmaningarna under vägen?
– Vi har fått lära oss allt från början. Men vi har varit orädda och det har varit en styrka. Visst har vi blivit ”lilla gumman:ade” många gånger. Men vi ser en attitydförändring, och för att det ska kunna hända måste man våga ta för sig, säger Amanda.
”Inte aktuellt för fem år sedan”
Period Pack bidrar också till att ytterligare krossa menstabut, som på många sätt redan är brutet.
– Bara det att det pratas nationellt och stort medialt om beslutet i Skottland är en bevis på attitydförändring. Många arbetsgivare är idag villiga att göra den här förändringen, det skulle inte ha varit aktuellt för fem år sedan. Då var det pinsamt att ens prata om mens. Idag är det är sällan någon inte tycker att det är en bra idé, säger Amanda.
Vill du också erbjuda mensskydd till dina anställda, dina kunder eller studenter? Läs mer om de olika paketen på periodpack.se.
Aller media – som äger Motherhood – har själva valt att köpa in denna tjänst från Period Pack för att kunna erbjuda sina kvinnliga anställda gratis mensskydd. Aller media har också ett samarbete med Period Pack, där vi får en del av intäkten om vi förmedlar en kontakt med ett annat företag som likt Aller media också väljer att köpa in tjänsten.
Amanda och Lovas tips till unga entreprenörer:
1. Man måste vara beredd på att uppoffra mycket i början. Det inte är ett 7-4-jobb. Och allting tar tar alltid längre tid än vad man tror. Men det är så värt det!
2. Det är positivt att vara två, och gärna att man är olika, så man kompletterar varandra. Det har varit vår främsta styrka.
3. Man måste våga, och tro på sig själv. Du klarar det! Och presentera din idé som en självklarhet – inte en fråga.