En del av

Riktlinjer för kommersiellt innehåll på Motherhood.se

29 maj, 2024 
Marika Agestam Cederlund
Pexels
Vad är egentligen kommersiellt innehåll och hur arbetar vi på Motherhood.se med det? Här kan du läsa mer om vår kommersiella policy.
Annons

På Motherhood.se strävar vi efter att ge dig som läsare det allra bästa och mest relevanta innehållet inom allt som hör mammalivet till. En del av vår mix består av innehåll som bygger på-, eller kompletteras av, rekommendationer kring produkter, tjänster och upplevelser. Oavsett om det gäller den bästa barnvagnen eller solkrämen, så ligger det alltid ett gediget researcharbete bakom våra rekommendationer.

Därför kan du lita på vårt urval

På Motherhood arbetar redaktörer med mångårig erfarenhet inom våra bevakningsområden och vi har även nära samarbeten med framstående experter och profiler som bidrar till våra matnyttiga artiklar. Våra redaktörer faktakontrollerar självklart allt innehåll noggrant innan det publiceras.

Varför har vi kommersiellt innehåll?

Motherhood.se är en av Sveriges främsta digitala plattformar inom mammaliv och vi når ut till miljontals läsare. Allt vårt digitala innehåll är gratis för dig att ta del av som läsare. Två exempel på intäktskällor som bidrar till att möjliggöra detta är artiklar med reklamlänkar och annonsartiklar.

Annons

Vad är det?

Artiklar med reklamlänkar

På Motherhood.se förekommer ibland reklamlänkar, även så kallade affiliatelänkar, när vi tipsar om olika produkter och tjänster. Där Motherhood anser att det är en bra service till dig som besökare, och där det är möjligt, lägger vi in länkar i vårt innehåll som leder direkt till återförsäljare och nätbutiker. På så vis kan du enkelt läsa mer om eller köpa produkterna och tjänsterna som vi skriver om. En del av dessa länkar är så kallade affiliatelänkar, och de fungerar som följande:

Aller media – där Motherhood ingår – har avtal med olika affiliatenätverk, som i sin tur har avtal med olika återförsäljare (onlinebutiker). När Motherhood.se tipsar om affiliatelänkar i våra artiklar kan vi få en ersättning från nätverket. Du som läsare betalar givetvis ingenting för att klicka på en sådan länk, men det kan alltså ge Motherhood en intäkt.

Alla produkter och varumärken som vi tipsar om i redaktionella artiklar är utvalda av Motherhood utan påverkan av en extern part. En artikel kan därför innehålla både reklamlänkar och länkar till webbshoppar som inte ingår i något affiliatenätverk – allt för att du som besöker Motherhood ska få en så bra och heltäckande shoppingservice som möjligt. När en produkt i vissa fall inte finns i någon webbshop kommer länk att saknas. Alla artiklar på Motherhood som innehåller reklamlänkar är märkta med en banner med texten ”Artikeln innehåller reklamlänkar” så att du snabbt och enkelt ska kunna identifiera var sådana länkar förekommer.

Annons

Annonsartiklar

På Motherhood.se förekommer även annonsartiklar – artiklar finansierade av annonsörer och där annonsören står som avsändare till artikeln (vilket enkelt identifieras genom banners i artiklarna med texten "Annonssamarbete med xx"). Aller Media, som Motherhood tillhör, har en noggrann urvalsprocess kring vilka varumärken som får synas i annonsartiklar och samarbetar enbart med varumärken som går i linje med Motherhoods redaktionella innehåll och varumärkesvärderingar.

Annonsartiklarna syns bland vårt redaktionella innehåll på Motherhood.se och kraven på kvalitet och relevans är lika hög som för redaktionellt innehåll. Artiklarna skrivs av kunniga redaktörer på Aller Media med erfarenhet inom Motherhoods ämnesområden. Utöver vår redaktörsexpertis samarbetar vi även med branschens främsta experter och profiler för att skapa inspirerande, engagerande och utbildande innehåll som uppskattas av våra läsare. Vi anammar självklart strikt faktagranskning även i vårt kommersiella innehåll. Med hjälp av digitala analysverktyg, insiktsrapporter, panelundersökningar och direkttkontakt med våra läsare via våra sociala medier, event och andra mötespunkter, håller vi oss ständigt uppdaterade kring vår målgrupp och lyfter enbart annonsartiklar som vi tror ska glädja och gynna våra läsare – samtidigt som det digitala Motherhood-universet kan fortsätta att växa.

Kontakta oss

Har du frågor eller tankar du vill dela? Mejla Ida Fridh, Head of Creative Studio på Aller Media, [email protected].

Annons