Hur vet jag att kompisar mitt barn träffar online är bra personer?
Tyvärr kan du aldrig vara helt säker på om vänner som ditt barn träffat online är genomschyssta och snälla personer – på samma sätt som du inte kan veta exakt hur alla på ditt barns skola är.
Men du kan alltid försöka vara nyfiken och hjälpa ditt barn att bemöta oschyssta kompisar både online, och i verkliga världen, säger Maria Loodberg, sakkunnig på organisationen Friends.
– Det korta svaret är att vi inte kan veta om personer våra barn umgås med via nätet är ”bra vänner”. Och det är ju tråkigt att säga, men vad jag menar med det är att vi måste ta barnets historia på allvar, utgå från barnets upplevelse och vara nyfikna.
Ställ frågor om vännerna
För att förstå bättre vilka personer ditt barn umgås med online behöver du som förälder visa nyfikenhet, på samma sätt som du gör för kompisarna i skolan eller handbollslaget.
– Så som vi frågar hur det varit i skolan måste vi också fråga ”Hur är det på nätet?”. Ställ öppna frågor och var nyfiken på barnets liv och relationer online. Gör det här till en naturlig del av ert vardagliga samtal, är mitt tips, säger Maria Loodberg och fortsätter:
– Men när det kommer till nätet så kan vi också involvera oss på ett annat sätt. Försök vara med barnen online ibland och sätt dig in i hur det är där. Fråga till exempel ”Kan du visa mig den här appen, jag är jättenyfiken på hur Snapchat fungerar” eller fråga ”Kan vi sitta tillsammans och spela det här spelet?”
Om du har överhört något du inte tycker lät okej till exempel i ett onlinespel kan du ta upp det, tipsar hon.
– Säg till exempel ”Nu hör jag att den här kränkningen förekommer i det här spelet. Jag hör dig spela och att någon ropar saker i mikrofonen”.
Några andra fraser du kan testa är något i stil med:
- ”Nu hörde jag att det här hände. Vad tänker du om det?”
- ”Brukar man prata med varandra på det här sättet? Hur känns det, kan man må dåligt av att andra pratar med en på det sättet?”
- ”Hur brukar du göra när du får en sådan här kommentar?”
Hjälp barnet att hitta strategier
Nästa steg är att hjälpa ditt barn hitta strategier för hur man gör när någon är taskig online, precis som vi behöver rusta våra barn för att alla inte alltid är snälla i verkliga livet.
– Prata om vad man kan göra när man stöter på kränkningar och hur man kan känna sig när man blivit kränkt, säger Maria Loodberg.
– Involvera också frågor i samtalet som hur man är när man är en bra vän. Visa att du är intresserad och att du finns om något händer, fortsätter hon.
En kränkning kan vara allt från att bli kallad elaka saker i ett onlinespel till att man inte får vara med i en snapchatgrupp med alla andra i klassen. Och även om det handlar om relationer på nätet kan vi med fördel hantera händelser här i vårt barns sociala liv som alla andra sociala relationer hen har.
Problemen ditt barn stöter på online är alltså av olika karaktär, och behöver bemötas med olika strategier
– Om något tråkigt har hänt behöver vi faktiskt inte tänka så mycket på var det här hände. Hände det på Snapchat, tänk inte att Snapchat automatiskt är farligt, utan fokusera snarare på vad som hände. Till exempel: ”Du blev utfryst. Hur gör vi för att du ska må bra? Hur blev du utfryst? Hur såg gruppkonstellationen ut? Tar vi upp detta i skolan?”. Det vi ska utgå från är att barnet inte fick vara med i den sociala gemenskapen, inte på vilken app det hände.
Det finns även andra strategier:
– Handlar det om elaka saker som sägs i ett onlinespel kanske vi bland annat anmäler till sajten. Eller i vissa fall kanske vi till och med anmäler kränkningar till polisen. Då kan det handla om att spara ner bevis och skicka dem till polisen.
– Vi måste komma ihåg som vårdnadshavare och föräldrar att nätet inte bara är stort, konstigt och farligt, som vi ofta tänker, utan också ger våra barn fantastiska möjligheter. Nätet är på många plan inte så annorlunda från den fysiska världen, särskilt när det kommer till kränkningar. Det är samma bra och mindre bra beteenden och mekanismer vi tittar på här – som i verkliga livet, säger Maria Loodberg.
Foto: TT, Friends