Mitt barn är beroende av skärmen – vad ska jag göra?
Att lägga ifrån sig skärmen kan vara en utmaning för såväl vuxen som barn. En av anledningarna till det är att appar, spel och programvaror vi använder på skärmen är utformade för att gynna hjärnans belöningssystem. De är designade för att vi hela tiden ska vilja vara där lite till, och lite till, säger hjärnforskaren Katarina Gospic i en intervju med Expressen.
Se också: 4 tips om du vill undvika konflikter kring skärmtid
Så hur ska jag göra om jag märker att mitt barn blir arg eller på dåligt humör när skärmtiden är över, och jag tar plattan eller mobilen?
– Barns hjärnor har, till skillnad från vuxna, svårare att sätta gränser. Försök att skapa en balans mellan andra aktiviteter och tiden vid skärmen, säger Katarina Gospic.
Det kan också vara bra at fundera lite på vanorna kring skärmen och hur din gränssättning som förälder blir mest lyckad.
Några punkter ni kan checka av är till exempel:
- Är reglerna realistiska? Det är större chans att de följs om de är rimliga.
- Finns roliga alternativ att hitta på när skärmtiden är slut?
- Vad blir konsekvenserna? Tänk åt båda håll. När ska ni exempelvis lägga skärmtiden för att öka barnets motivation att också gå och leka med en kompis?
- Uppmuntra bra beteende. Det fastnar bättre hos ditt barn att få beröm för när hen la ifrån sig skärmen än att förstora negativa beteende.
- Följs inte reglerna? Varför? Kanske måste ni jobba på relationen eller skapa andra förutsättningar.
Sitt med vid skärmen
Ju yngre barnet är desto mer kontrollerad behöver skärmtiden vara, förklarar säger Katarina Gospic i Expressen.
Dessutom är det viktigt oavsett ålder att du som förälder är engagerad i vad barnet ser på skärmen och vet att innehållet är pedagogiskt. Sådant innehåll finns absolut, menar hon.
– Självklart kan det finnas bra innehåll på skärmen, bra appar kan till exempel snabba på utvecklingen av språk och matematik.
När ditt barn är yngre ska du som vuxen sitta med vid skärmanvändningen, säger Katarina Gospic. Man ska också tänka på den fysiska tillgången på skärmar hemma, tycker hon. Var finns de och hur lättillgängligt?
Det kan minska bråken om skärmen inte är det första som syns när man kommer hem och inte vet vad man ska hitta på.
Balansera med rörelse
En ny forskningsstudie visar på liknande vis att det är viktigt att begränsa skärmtiden för att skapa balans i barnets vardag. Det får barnet att må bättre både fysiskt och psykiskt.
Studien från Gymnastik- och idrottshögskolan (GHI) har slagit fast att det finns ett samband mellan barns skärmtid och deras fysiska kondition.
De barn som tillbringar fem eller fler timar framför skärmar varje dag har sämre kondition jämfört med barnen som har lägre skärmtid.
– Här har man kunnat se för första gången att det här med skärmtid har en påverkan på den fysiska aktiviteten, säger Anna Åberg som är fysioterapeut och som kommenterar studien i Nyhetsmorgon.
Framförallt har forskarna i studien sett att äldre barn tillbringar många timmar framför skärmen på helgerna.
Att ha för lite spring, hopp, belastning och fysisk aktivitet som barn och ungdom kommer påverka den fysiska hälsan resten av livet, förklarar Anna Åberg.
– De rekommendationer som finns från WHO och Folkhälsomyndigheten är att barn och ungdomar mellan 6-17 år ska ha en pulshöjande aktivitet en timme om dagen. Det behövs. Och tre gånger i veckan ska det vara en klart ökad pulshöjning inklusive muskel- och skeletträning, säger Anna Åberg och fortsätter:
– Det är just när man är barn och ungdom som man har möjlighet att få det här kraftiga skelettet, både vad gäller skrelettstrukturen och benmassan. Och den bästa effekten är i förpuberteten och tidiga puberteten. Det är där vi förlägger det, sen kan vi inte göra så mycket åt vårt skelett efter det, förklarar hon.
Att försöka skapa balans för barnet där fysisk aktivitet får ta plats vid sidan av skärmanvändandet kan också förebygga psykisk hälsa, såsom självkänsla, depression och ångest.
Källor: Nyhetsmorgon, Expressen, Skärmhjälpen.se
Foto: TT