Pedagogik och lägre sjukfrånvaro? Vanliga frågor om Ur och skur-skola
Du kanske har hört talas om begreppet I Ur och Skur och att det är något som finns på en del förskolor.
Men det finns faktiskt några skolor i Sverige som också har anammat konceptet – – och Brösarps skola är en av dem. Det är en liten byskola i sydöstra Skåne med knappt hundra elever i årskurs F–6. Sedan 2018 arbetar skolan efter I Ur och Skur-pedagogik där ett upplevelsebaserat lärande ligger i fokus.
Hur är det att gå I Ur och Skur-skola?
Trots att det idag finns över 200 förskolor, skolor och fritidshem som tagit sig an I Ur och Skur finns det en hel del fördomar om att det skulle vara flummigt och mindre fokus på pedagogiken.
Ann-Kristin Montán som är rektor på Brösarps skola försäkrar att man tar undervisningen på minst lika stort allvar som andra skolor. Hon förklarar:
– I Ur och Skur vilar på läroplanen så det är inte så att det är något flum flum. Det finns ju krav från skolans värld som vi måste följa. Men att vi så mycket som möjligt försöker tänka utifrån Ur och Skur-pedagogiken, säger Ann-Kristin Montán.
Har man undervisningen utomhus?
Men hur mycket är barnen ute egentligen? Jo, enligt Ann-Kristin Montán så skiljer det sig beroende på vilken årskurs man pratar om.
– Kraven ökar ju äldre de blir så F–3 är ute mer än 4–6. Lågstadiet har till exempel en planerad ute-eftermiddag varje vecka där de går iväg och gör olika aktiviteter. I årskurs 4–6 har de en gång i månaden en planerad heldag då de är ute. Då packar de med sig färdig mat från skolan eller så lagar vi maten på plats i naturen, säger hon.
Gemensamt för alla klasser är också att de startar varje morgon med en promenad, något de verkligen sett ge en god effekt på eleverna, säger Ann-Kristin Montán.
– Har du suttit på bussen eller varit på fritids så behöver du få en liten promenad för att få igång hjärnan. Och så har du det sociala med småprat som man annars kanske inte hinner innan skolan börjar och då är man kanske jätteuppfylld av något som hänt. När de då kommer in från promenaden har de fått av sig allt det där och är laddade på att sätta igång med skolan.
Orkar barnen vara ute efter en dag i Ur och Skur-skola?
Att vara ute kan ta på krafterna, det vet vi. Så orkar barnen leka ute eller gå på en sport sen när de kommer hem från skolan?
– Visst finns de som säger att de är helt slut när det kommer hem men det är rätt många som är aktiva och har aktiviteter efter skolan, säger rektorn.
Även frågan om dyra kläder kanske många föräldrar ställer sig innan de väljer Ur och Skur. Måste man ha dyra kläder av bra kvalitet, som kanske inte alla har råd med?
Nej, det här brukar inte vara ett problem, enligt Ann-Kristin Montán.
– Ibland är det ju barn som är dåligt klädda och som inte är klädda för en heldag utomhus. Men det är inget som föräldrar har aviserat om är ett problem. Vi har ju lite som man kan låna också och både personal och föräldrar har rabatt på ett klädvarumärke som säljer bra ullkläder.
En vanlig missuppfattning är att barnen är utomhus hela dagarna men stora delar av undervisningen sker faktiskt inomhus, särskilt för de äldre eleverna. Men detta är något som de sakta men säkert försöker utveckla och finna nya sätt att ha undervisning utomhus.
Fakta: 5 fördelar med utomhusundervisning
- Positiv effekt på inlärningsförmåga, arbetsminne och skolprestationer
- Ökar studiemotivationen, förbättrar självkänslan, impulskontrollen och samarbetsförmågan
- Jämnar ut skillnader mellan hög- och lågpresterande barn
- Sänker stressnivåer och minskar sjukfrånvaron
- En mer hälsosam livsstil på köpet
Källa: Friluftsfrämjandet
Hälsofördelar med Ur och Skur
Om bara någon månad kommer deras uteklassrum stå färdigt och bredvid kommer det även att finnas ett växthus där eleverna kommer lära sig om hållbarhet och återvinning samt kunna följa odlingens alla steg från frö till skörd.
– Det öppnar upp för att man ytterligare kan bedriva undervisning utomhus och inte bara ta med boken ut och läsa, säger Ann-Kristin Montán.
Forskning visar att utomhusundervisning gynnar inlärningen och har en positiv effekt på skolprestationer. Att kunna undervisa utomhus innebär också att eleverna får ytterligare en möjlighet att lära sig – genom att göra.
– Det kanske inte är alla som bara kan sitta inomhus och läsa i böcker eller på en skärm och förstå allting. De måste ibland få lov att uppleva och då trillar poletten ner. Och den glädjen är rätt så härlig att se, säger hon och fortsätter:
– Vad du gör med kroppen fastnar i knoppen!
Vilka positiva effekter kan ni se hos eleverna?
– Jag vill säga glädjen hos eleverna att de få en varierad skoldag. Den leder till att motivationen ökar. Jag kan se på eleverna att de är glada och visar intresse till exempel för vårt nya uteklassrum och ser fram emot att få använda det och vara ute.
Är barnen mindre sjuka i Ur och Skur-skolor?
Men hur är det egentligen med sjukfrånvaron – som är lägre i förskolor med I Ur och Skur-pedagogik. Gäller samma sak i skolan – att det är lägre hos er än i andra skolor?
– Jag skulle säga att eleverna är friskare. Det syntes inte minst nu under pandemin, där vi rapporterade varje dag, och där såg vi att trots pandemi så låg vi på en relativt hög närvaro.