Elaine Eksvärd om att hitta rätt särskola till dottern: ”Vi famlar i mörker”
I höst börjar Elaine Eksvärds dotter Evelyn, 5, i skolan. Men det är långt ifrån pirrig förväntan och spänning som annars hör ihop med första skoldagen.
– Vi ska välja skola i dagarna men vi famlar i mörker. Det finns ingen glädje i det här, bara oro och osäkerhet.
Problematiken, som Elaine även beskrivit i ett blogginlägg, handlar om att det helt saknas vägledning när föräldrar till barn med funktionsnedsättning ska välja särskola. Det finns inga underlag, inga fakta eller ens råd som underlättar beslutsprocessen.
– Det är som om man är med i ett experiment, menar Elaine.
Ofta hamnar barn med vitt skilda diagnoser och behov i samma klass i särskolan.
– För Evelyn som har Williams syndrom (en medfödd kromosomavvikelse, reds anm.) skulle det vara förödande att hamna i en klass med barn med exempelvis autism. Det är som om man rafsar ihop alla med diagnoser i stället för att tänka på det enskilda barnets behov. Att vara ett barn med funktionsnedsättning är inte en sak. Det är massa olika saker! Barn med mer sällsynta diagnoser hamnar i kläm.
Elaines uppmaning till Skolverket
Som andra barn som söker till grundsärskolan har Evelyn genomgått en omfattande utredning. Läs mer om hur urvalsprocessen går till hos Skolverket. För att bilda sig en uppfattning om utbudet på skolor har Elaine och hennes man själva kontaktat skolor och personal. Trots många bra möten känner de sig fortfarande väldigt osäkra på vad som är rätt val för Evelyn.
– Hade jag varit ensamstående hade jag aldrig orkat med detta, fortsätter Elaine.
Hennes uppmaning till politiker och Skolverket är tydlig:
– Det måste finnas en särskoleguide. Någon form av vägledning till föräldrarna. Föräldrar till barn med funktionsnedsättning ska inte behöva känna sig ensamma i ett så viktigt beslut.
Foto: TT, privat