Hur gamla ska barn vara för att ha Instagram? Så tycker mammorna!
Enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020 har användningen av sociala medier gått upp i alla åldrar under pandemin.
En av de vanliga frågorna som diskuteras när det kommer till föräldrar och sociala medier är om man ska lägga upp bilder på sina barn i sociala medier – både som privatperson och som känd person.
Är det ok att lägga upp bilder på sina barn på sociala medier?
I en ny rapport har nu läkarmissionen tagit reda på vad mammor tycker om den saken, såhär under pandemiåret.
Rapporten gjordes av Kantar Sifo – och 1001 mammor till barn under 18 år har fått svara på frågor mellan 16 och 23 mars 2021. Och när det kom till just frågan om att visa upp barns ansikten tyckte drygt 6 av 10 mammor att det var okej att lägga upp en bild på sociala medier där deras barns ansikte syntes.
Här skilde det sig dock i vilja att lägga upp innehåll, beroende på vilken typ av bild eller vide det handlar om.
När det handlade om att visa barn under 10 år på sociala medier tycker en majoritet, mer än 6 av 10, att det var okej att visa en bild på barnets ansikte. Betydligt färre tyckte däremot det var ok att göra samma sak om barnet var ledset eller argt på bilden. I ingen av dessa situationer tyckte ens 1 av 10 mammor att det var okej att posta bilden.
Den vanligaste uppfattningen bland mammor var också att det var okej att kändisar visar upp sitt eller sina barn på sociala medier. 45 procent tyckte det var okej, 29 procent svarade "inte ok" och 26 procent svarade "tveksam/vet ej".
När är det lagom att skaffa Instagram för barn?
I rapporten passade man också på att fråga mammor om vilken ålder de tyckte var lagom för barn att skaffa Instagram. Flest mammor tyckte att åldern 12-13 år var lagom. Här blev stapeln högst.
Men om man räknade ihop och slog ut allt, där man även räknade in mammor som tyckte att 11 år, 12 år, 14 år, 15 år och så vidare var mer rimligt, blev snittåldern för när mammorna tyckte det var lagom att barnet skaffade Instagram istället 14 år.
I undersökningen frågade Läkarmissionen också mammorna hur många som följde mammainfluencers på sociala medier – och av vilken anledning. Såhär svarade mammorna på frågan om vad de får ut att av att följa mammainfluencers:
- Igenkänning (81 %)
- Bra tips (58 %)
- Inspiration (53 %)
- Stöd (34 %)
- Kunskap (25 %)
- Bra rabatter (12 %)
Källor: Svenskarna och Internet, Läkarmissionen
Foto: TT