Ninnis 6-åriga son hamnade på sjukhus efter misshandeln i skolan
– Det här känner vi absolut igen. Det är något som förekommer i alla åldrar och ofta långt ner i förskolan, säger Maria Loodberg som är sakkunnig på Friends till Motherhood
Händelsen där Ninnis son Milon, 6 år gammal, blev misshandlad i skolan och fick tillbringa dagar på sjukhus blev känd efter att mamman berättat om den på sin Instagram.
Det började med ett telefonsamtal:
– Jag fick ett samtal av en lärare att han hade fått en spark och ett slag mot sig, men att han mådde bra. Han åkte hem men nådde inte bra, berättar mamma Ninni nu i TV4:s Nyhetsmorgon.
Dagen efter händelsen fick hon och sonen åka till sjukhus där han blev inlag i tre dagar med buksmärtor. Inget hade gått sönder i kroppen men hennes son hade ont och känner sig fortfarande, några veckor efter händelsen, väldigt traumatiserad.
Polisanmält
Ninni berättar vidare i intervjun att hon tycker att skolan förminskat händelsen, och att de beskrivit den på ett annat sätt än den var.
Enligt lag har skolan så kallat tillsynsansvar när barn är i skolan, till exempel ingår där att skydda barn från att inte bli skadade. Skolan ska alltså vara en trygg plats enligt lag.
Milons familj har nu gjort en polisanmälan om tjänstefel gentemot skolan. Skolinspektionen har också startat ett ärende.
Vanligare än många tror
Dessvärre är situationen där ett så litet barn blir utsatt för våld av jämnåriga i skolan inte unik.
– Det här känner vi absolut igen. Det är något som förekommer i alla åldrar och ofta långt ner i förskolan. Så det är egentligen inte en fråga om huruvida våld går ner i åldrarna, utan det har alltid funnits i alla åldrar, säger Maria Loodberg som är sakkunnig på organisationen Friends till Motherhood.
Så pratar ni om våld i skolan – och tecken på utsatthet
Du känner ditt barn bäst, och kan ofta känna på dig om något står fel till. Men här är några generella tips om hur du kan prata med ditt barn om våld och kränkningar i hans eller hennes skola, och förstå om ditt barn är drabbat.
- Fysiskt våld lämnar spår efter sig. Till skillnad från verbala kränkningar kan du se om ditt barn till exempel har blåmärken eller berättar om att det gör ont någonstans.
- Kommer ditt barn hem med skador upprepade gånger är det ett extra starkt varningstecken.
- Fråga generella frågor om hur ditt barn har det på skolan och ställ specifika frågor om skolmiljön.
- Fråga till exempel ”Pratar ni med varandra på skolan”, ”Använder ni ofta hårda ord på skolan”, ”Är man snäll mot varandra på skolan?” och ”Vad är det att vara snäll?”. Då lär sig ditt barn om snälla relationer, och du får veta mer om hur det är på skolan.
Källa: Maria Loodberg, sakkunnig på organisationen Friends
Det är självklart väldigt allvarligt och inget som någon vill se att barn slår varandra och är våldsamma, säger hon. Men att kränkningarna är fysiska är kanske till och med vanligare hos barn i yngre åldrar, bedömer hon. Verbala kränkningar startar ofta när barnen blir äldre, förklarar hon.
– Det är så otroligt viktigt när det kommer till barn, att man börjar jobba med värdegrund och liknande redan i förskolan så de får lära sig bra värderingar redan från början, säger Maria Loodberg.
Både förskolan och skolan har också en chans att väga upp för hemförhållanden. Om ett barn till exempel växer upp i en miljö där man inte får lära sig hur man hanterar konflikter, eller liknande situationer, behöver skolan och förskolan finnas där.
– De kan hjälpa till med att ge alla barn samma grund. För alla har inte samma värdegrund med sig. Så förskola och skola har ett otroligt viktigt uppdrag där, säger Maria Loodberg.
Utbildningsministern: ”Huvudmannen har ansvar”
Utbildningsminister Anna Ekström (S) säger till Nyhetsmorgon att hon förstår att det är svåra arbetsuppgifter för huvudmän (rektorer och kommuner) och lärare att veta hur man ska jobba med mobbning, kränkningar och våld i skolan – och att de behöver mer stöd. Man behöver också jobba mer förebyggande, tror ministern.
Till exempel är det svårt för lärare att hantera balansen mellan att inte bete sig mot barn som är våldsamma eller kränkande, så att det blir brottsligt mot barnet. Till exempel använda för mycket fysisk kraft.
Samtidigt måste man sätta gränser i skolmiljön.
– Man får inte bete sig mot barn så att det blir kränkande eller brottsligt för det barnet men man har också en tillsynsplikt som lärare. Är det så att två barn slåss går det inte att hantera situationen på annat sätt än att ta tag i barnen, säger utbildningsminister Anna Ekström (S).
Foto: TT