Förskollären: Mitt bästa knep för lättare lämningar
Frukost, klä på sig, borsta tänder och så iväg.
Så här långt in i morgonen går det bra, men när det är dags för ”hej då” på förskolan är det något som händer. Barnet vill inte att du går, det kommer tårar – och värsta fall blir de kaos.
Alla föräldrar känner nog att det aldrig är roligt att lämna kvar en liten som gråter. Vad kan man göra för att lämningen ska gå så bra som möjligt?
Maria Karlander är förskollärare som arbetat med barn sedan 1990-talet. Hon har erfarenhet av barn i olika åldrar, men är just på en avdelning där barnen är mellan tre och sex år.
– Jag tycker att förskolläraruppdraget är det ultimata yrket förutsatt att rätt förutsättningar finns. Det är omväxlande, utmanande, givande och roligt. Mötet med andra människor, framför allt barn, medför att jag ständigt utvecklas som person och får lära sig nya saker, säger Maria.
Rutiner är viktiga
Tack vare sina år i arbetslivet har Maria mött många barn, i olika situationer. Inskolning är ett konkret exempel på där det syns att alla barn är olika. För vissa barn går inskolningen snabbt och smärtfritt, medan andra behöver mer tid.
För en del barn är en tydlig ”hej då-rutin” det enda som behövs, och Maria säger att det kan räcka med en kram, en vink genom fönstret eller en slängpuss. Det som hon upplever är det mest viktiga är en tydlig lämning som hellre är kort och koncis än lång och otydlig.
Att till exempel säga ”om du bara är här idag kan du få glass sedan”, innebär bara en bekräftelse om att barnets jobbiga känslor befästs, de gagnar sällan barnet.
Gråt vid lämning – tänk så här
Men hur tycker hon att man som förälder ska tänka när barnet morgon efter morgon blir ledsen av att bli lämnad?
Maria berättar att man kan dela upp lämningen i tre delar. Dels är det pedagogen som tar över tillsynsansvaret under den tiden barnet vistas på förskolan, dels är det viktigt att vårdnadshavaren känner sig trygg med att lämna över det viktigaste och dyrbaraste de har, det vill säga barnet.
– Det tredje perspektivet, barnets perspektiv, är än dock det viktigaste av alla. Det är då man sätter tryggheten och lusten samt nyfikenheten för resten av dagen.
Hur menar du?
–Som pedagog kan man ta barnet i handen och uttryckligen säga ”nu säger vi hej då och går in och gör det vi ska göra i dag”. Det kan göra att barnet slipper känslan av att bli lämnad, och istället se sin förälder lämna.
Barnet ska själv känna att hen är med och bestämmer, och Maria berättar att hon själv har använt sig av den här metoden under 15 års tid. Hon menar att den funkar bra på de barn som inte klarar av att se sina föräldrar gå.
Vad vill du säga till föräldrar som tycker lämningarna är jobbiga på grund av ledset barn?
– Det är egentligen högst normalt och sunt att ett barn visar att det inte känns okej att bli lämnad när hen inte vill. Att prata med barnet om hur de senaste dagarna varit, exempelvis ”Minns du igår när du inte ville gå hem? Jag tror du kommer ha det jätteroligt och det ska bli kul att få höra hur du haft det när vi ses i eftermiddag” är bra, säger Maria och fortsätter:
– Skippa skuldkänslorna. Ditt barn blir inte gladare av det. Hjälp dem istället att hitta ett sätt som funkar. Kommunicera med personalen och prova er fram, för det kommer lösa sig, avslutar hon.
Foto: Privat/TT