Nappen marknadsförs av influencers – Agnes Wold: "Skrämselpropaganda"
Luftfilternappen kommer från märket Breease och är framtagen av två svenska läkare, intensivvårdsläkaren Fredrik Bokvist och narkosläkaren Lars Thelin. Företaget VivoLab AB äger den. Sugdelen på nappen har en andningskanal som enligt hemsidan renar den luft som barnet andas in.
Penny Parnevik är en av de influencers som har marknadsfört nappen. ”Nu har jag en ascool ny luftfilternapp som renar luften till 99,9 procent, inga snuskiga baciller här inte!”, skrev poddaren i sitt instagraminlägg där hon har nappen i munnen.
Experter starkt kritiska
Agnes Wold, professor i bakteriologi, kallar marknadsföringen av nappen för skrämselpropaganda.
– Bakterier i luften är i allmänhet inte farliga. De bakterier som små barn blir sjuka av finns redan i deras egen flora bakom näsan och övergår därifrån till exempelvis örontrumpeten, de kommer inte från luften ute i rummet, säger hon i Expressens reportage om företaget.
Hon menar att små barn ofta blir smittade i hemmet och att nappen saknar poäng. – Och när det gäller virus är huvudregeln att små barn i huvudsak blir smittade av äldre syskon eller förkylda föräldrar – och då exponeras man för detta i hemmet alldeles oavsett napparna.
Någon annan som ställer sig kritisk till nappen är den svenska barnläkaren Erik Melén som är professor på Karolinska institutet och Sachsska barnsjukhuset i Stockholm. Han forskar om astma, allergier och lungproblem hos barn och ungdomar. Erik Melén menar att det förvisso finns belägg för att barn som andas in höga halter av trafikföroreningar har högre risk att få sämre lungfunktion än andra barn. Trots det kan han inte rekommendera nappen och vill se studier på att den verkligen funkar på sättet som den marknadsförs på.
Uppgavs skydda mot covid-19
Nappen har också marknadsförts för att skydda mot covid-19, något som Bloggbevakning uppmärksammade. Efter att det uppmärksammats backade företaget och bad om ursäkt. ”Vi har aldrig menat att Breease garanterat skyddar mot covid-19”, skrev de på sin Instagram.
Svar på kritiken
Efter kritiken har Penny, som själv är småbarnsmamma, ångrat att hon marknadsfört nappen. “Jag önskar att jag vetat tidigare att behovet av nappen inte verkar ha stöd bland svenska barnläkare. Det är något jag kommer ta lärdom av och granska mina samarbeten ännu mer framöver!”, skriver hon bland annat i ett mejl till Expressen.
Grundarna av nappen menar att nappen är väl testad. Detta skriver de i ett mejl till Expressen.
”Vi har gjort datasimuleringar (CFD). Enligt våra CFD-mätningar så minskar antalet partiklar avsevärt som barnet andas ut vid användning av filtret, detta innebär sannolikt att risken för att barnet överför smitta till andra minskar. Filtret är testat i marknadens största och mest välrenommerade laboratorium i USA och har en bevisad effekt på 99,9 procent mot virus och bakterier och används inom sjukvården i dag. Vi har sen länge planerat uppföljande studier för ytterligare effektbevisning, vissa av dessa pågår nu men andra har blivit fördröjda på grund av försenad leverans av laboratorieutrustning”.
Trots svaret så förhåller sig Agnes Wold kritisk till nappen. – Jag betvivlar inte att filtret tar bort partiklar, men frågan är ju vad som skulle vara fördelen för ett barn att leva i en filterbubbla. Vi är byggda för att interagera med vår omgivning, från det vi föds och hela livet, säger hon.
Källa: Expressen
Foto: TT