Jobbig lämning på förskolan? 5 tips som hjälpte Hanna
Hannas minsting, sonen Simon, fyller snart 7 år och har nyligen slutat förskolan. Storasyster Nova är 14, så med andra ord har familjen några år bakom sig av förskolelämningar.
Och är det någon som vet vad en extra jobbig lämning innebär är det faktiskt Hanna.
Se också: Julia Wibergs fina tips efter förskolan
– När jag var gravid med Simon gick vattnet redan i vecka 23 och det slutade med ett akut kejsarsnitt i vecka 29. Så när det var dags att börja förskola väntade vi lite extra eftersom han var så liten. Man var lite extra överbeskyddande men i början gick det faktiskt väldigt bra. Han trivdes på förskolan och glömde nästam säga hejdå när vi var där i början, säger Hanna och fortsätter:
– Men när det var dags för hans kompisar att byta avdelning och förskolan tyckte att han behövde gå kvar med de yngsta barnen ett tag till blev fick vi riktigt jobbig period.
Att inte få mötas av kompisarna på förskolan utan en ny grupp med yngre barn, gjorde att Simon ofta var upprörd och ledsen innan förskolan.
– Det var ofta vilda protester redan kvällen innan. Han sa rätt ut att ”Jag vill inte gå dit”. Han gapade skrek och grät och när vi skulle lämna höll han fast i mina kläder och kunde säga ”Jag vill inte vara här, du får inte lämna mig”. Det var såklart jättejobbigt. Jag visste ju att jag behövde åka till jobbet.
Familjen Ferm Grip
Familjen: Hanna 35 och Christian 36. Dottern Nova, 14 och sonen Simon, snart 7
Bor: Moholm
5 tips från mamman – detta funkade för Hanna
Men några nya rutiner och tankesätt gjorde det till slut lite enklare för Simon att gå till förskolan, berättar Hanna. Hon sammanfattar några saker som gjorde situationen lättare både för mamma, pappa och Simon:
1. Skapa en bra rutin
– Först och främst – det ÄR jättejobbigt och man känner sig fruktansvärt hemsk som mamma när barnet gråter och visar att att ”Jag vill inte vara här”. Men något som funkade bra för oss var rådet att ändå korta ner hejdå:et så mycket som möjligt.
– Så vid lämning sa vi ett ordentligt hejdå och kramades och sen lämnade jag över Simon till pedagogerna. Då protesterade han vilt ofta. Men jag sa ändå hejdå och att ”Nu får ni gå och vinka i fönstret när jag åker”. Även om det kunde vara lite ledset så var det en tydlig rutin. Vi gjorde samma varje morgon, hejdå sen vinka i fönstret, och då gick det bra.
2. Våga hålla fast vid rutinen även när barnet är ledsen
Även när det kändes svårt att göra ett kort och bestämt avsked funkade just det ändå bäst vid lämningen, berättar Hanna.
– Återigen, det är jobbigt att säga hejdå. Även om det kändes fruktansvärt jobbigt och gav en klump i magen för mig så blev det lättare för honom när det inte blev utdraget och uppstressat. Drog det ut för mycket kunde det bli upptrappat och nästan hysteriskt faktiskt. Man måste hitta något som funkar för barnet och det här blev lugnast för oss.
– Man får också tillåta sig att känna att det är jobbigt för en som förälder, tycker jag, men komma ihåg att känslan kommer gå över!
3. Ring efter en stund
Efter en ledsam lämning brukade det också funka bra att ringa till förskolan efter en stund.
– Personalen sa att jag faktiskt kunde ringa in och det använde jag mig av ibland, säger Hanna och fortsätter:
– Och 99 procent av alla gånger så var det bra! Han hade kanske varit lite ledsen en kort stund i början men när jag ringde hade han nästan alltid släppt att jag åkt, var glad och sysselsatt. Det var väldigt skönt för mig att höra, då kunde jag också känna ett lugn resten av dagen.
4. Visa dig lugn
Även om det var svårt försökte hon också behålla sina egna känslor på insidan när lämningen var kämpig.
– Jag försökte hålla mig lugn och inte visa sig själv ledsen eller orolig som förälder. Så funkade det bäst för oss. Jag vet att det är jättejättesvårt. Men hur svårt det än är så funkade det bättre för om jag kunde vara ”som vanligt”. Annars var risken att man smittade av sina känslor tycker jag.
– Jag tänkte efter principen: Om du visar att du är lugn så känner barnet att det är en trygg plats att vara på. Och tvärtom.
5. Ha en öppen dialog och lita på pedagogerna
– Sen var det viktigt för oss att ha en bra och öppen dialog med pedagogerna och lita på att de kunde hjälpa till. De var stöttande och kunde komma med bra tips och råd! Har man haft en jobbig lämning kan de till exempel ofta ta lite extratid och sitta med barnet i knät en stund när du åkt på morgonen, säger Hanna och fortsätter:
– Så våga berätta att du tycker det är fruktansvärt jobbigt, om det är så. För många föräldrar är det första gången men personalen har upplevt samma situationer och känslor många gånger innan. De vet hur det kan bli, vad man kan göra och kan komma med råd.
Foto: Privat, TT