Bebisens 10 utvecklingssprång – så hanterar du dem
Bebistiden är en spännande fas då utvecklingen sker i rasande takt – inte sällan så snabbt att man som förälder önskar att det gick att stanna tiden. Inom loppet av de första 18 månaderna gör barnet en rad motoriska och mentala framsteg för att förstå sig själv och sin omvärld.
Under en utvecklingsfas upplevs bebisen ofta mer missnöjd, med sämre sömn, tätare matningar och ett intensifierat närhetsbehov. Då kan det hjälpa att vara medveten om att dessa gnälliga perioder är helt naturliga – och att varje språng leder till nya färdigheter och förmågor.
De första 75 veckorna i ett barns liv består av 10 mentala språng som kartläggs i den populära, forskningsbaserade boken Växa och utforska världen (Wonder Weeks på engelska) av nederländska Hetty van de Riit och Frans Plooij.
Utvecklingssteg hos barnet – 10 språng
Språng 1: Upplevelser
När? Vecka 5.
Vad händer? Bebisen blir mer och mer intresserad av sin omgivning och håller sig vaken i längre perioder. Sinnena utvecklas och barnet gillar att titta och lyssna på saker. Hen fascineras av bilder och föremål med tydliga kontraster, såsom svart och vitt. Nu kommer ofta såväl det första leendet som de första tårarna.
Tips! Underhåll barnet genom att visa upp spännande former, vinklar och färgkontraster. Prata med ditt ansikte nära bebisens och ge utrymme för hen att ”svara” med ljud och miner. Barnet uppskattar beröring och det är ett bra tillfälle att testa babymassage. Skallror som ger ljud ifrån sig är spännande leksaker just nu.
Språng 2: Mönster
När? Vecka 8.Vad händer? I denna fas börjar barnet se världen i mönster och kan plötsligt bli otroligt fascinerad av din randiga tröja eller en prickig filt. Hen upptäcker sina händer och fötter och försöker gripa efter föremål – dock oftast utan att lyckas. Barnet börjar ge ifrån sig nya ljud och svarar gärna med ”mmm” eller ”ah” när du säger något.
Tips! Roa barnet genom att göra överdrivna ansiktsuttryck, det är som hjärngympa för bebisen! Uppmuntra barnet när hen försöker fatta tag i olika föremål – även om försöken är långt ifrån lyckade. Visa också entusiasm över de nya ljud barnet lyckas göra och upprepa dem gärna tillbaka till barnet.
Språng 3: Nyanser
När? Vecka 12.
Vad händer? Under detta språng lär sig bebisen att känna igen nyanserade övergångar med synen, hörsel, smaken och känseln – såsom hur ett ljud ökar i styrka eller att det blir ljusare och mörkare i ett rum. Barnet blir mer aktivt, ser bättre, ger ifrån sig mer nyanserade ljud och får ett mjukare rörelsemönster.
Tips! Om du har en dimbar lampa kan du fascinera barnet genom att öka och minska ljusstyrkan. Bebisen kan också tycka det är roligt att gunga i en bebisgunga eller att ”flyga flygplan” genom rummet i din famn – gärna i samband med att du gör ljudeffekter som ökar och minskar i volym.
Språng 4: Händelser
När? Vecka 19.
Vad händer? I denna fas lär sig bebisen att se kopplingen mellan en serie mönster och upplevelser – hen förstår att de hör ihop och utgör en händelse, såsom en boll som studsar upp och sedan ner. Ditt barn behärskar nu att greppa tag i ett föremål, kan ge ifrån sig flerstaviga ljud och ser lika långt som en vuxen människa.
Tips! Ha sagostund med ditt barn! Även om hen inte förstår vad böckerna handlar om är det spännande att titta på bilderna och lyssna på din röst. Mjuka, prassliga böcker som går att skrynkla ihop är perfekta.
Språng 5: Relationer
När? Vecka 26.
Vad händer? Nu börjar bebisen uppfatta hur personer och föremål förhåller sig till varandra, till exempel att en sak kan ligga under, över eller inuti en annan sak. Leksaker som ger ljud ifrån sig när man tycker på knappar är väldigt intressanta.
Barnet förstår också att avståndet mellan er kan öka – något som kan ge upphov till separationsångest. Hen börjar uppfatta innebörden av enkla fraser i bekanta miljöer, såsom ”nu ska vi äta” eller ”nu byter vi blöja”.
Tips! Lindra ditt barns separationsångest genom att ge extra närhet och tröst när hen blir orolig. Om du behöver lämna rummet kan du fortsätta prata med barnet så att det hörs att du fortfarande är i närheten. Du kan också öva på att ”komma och gå” med hjälp av lekar som kurragömma och tittut.
Språng 6: Kategorier
När? Vecka 37.
Vad händer? Nu blir bebisen intresserad av att granska varje detalj för att kategorisera världen omkring sig och förstå hur saker hänger ihop, som att hundar säger voff. Hen vill gärna undersöka hur föremål känns, till exempel om de är mjuka eller hårda. Under detta språng börjar bebisen också härma andra människor mer än tidigare.
Tips! Låt barnet experimentera med olika upplevelser. Du kanske inte tycker det är jätteroligt att städa upp när bebisen mosat sönder en banan med händerna eller pressat ut fruktpuré mellan läpparna, men hen behöver få lära sig hur det känns.
Språng 7: Sekvenser
När? Vecka 46.
Vad händer? Nu börjar bebisen sätta ihop en serie händelse till sekvenser, och kopplar samman flera moment för att uppnå ett ”mål” – exempelvis att greppa tag i skeden, skopa upp gröt och föra in skeden i munnen. Barnet förstår nu att saker behöver göras i en viss ordning, till exempel att klä av sig innan man tar ett bad. Hen kan börja peka på saker hen vill ha eller göra ett visst ljud eller en gest för att be om något.
Tips! Öva på att namnge saker och se om barnet kan peka på rätt pryl, till exempel ”boll” eller ”bok”. Du kan också be bebisen att utföra olika ”uppgifter”, till exempel klappa händerna eller trycka på lampknappen. Beröm när barnet lyckas!
Språng 8: Program
När? Vecka 55.
Vad händer? Nu upptäcker ditt barn ”program” – och ser en hel sekvens av händelser som en helhet med ett särskilt syfte. Hen förstår till exempel att när man skrubbar en smutsig tallrik så att den blir ren utför man programmet ”att diska”. Kanske kommer ditt barn bärande på sina skor för att signalera att hen vill gå ut – detta är också början på ett program.
Tips! Nu kan du med fördel låta barnet skapa sitt första konstverk med krita och papper. Att bygga torn med stapelbara burkar eller stoppa in olikformade klossar i en plocklåda är också roligt och utvecklande.
Språng 9: Principer
När? 64 veckor.
Vad händer? Barnet upptäcker nu att man kan använda olika strategier för att uppnå ett mål – och lär sig snabbt vilka som är mest effektiva. Hen ställs hela tiden inför nya val, börjar tänka framåt och planera. Barnet experimenterar och testar vad som händer om man till exempel välter klosstornet eller kastar nycklarna i papperskorgen.Tips! Eftersom barnet lär sig strategier genom att iaktta och härma andra är det också viktigt att föregå med gott exempel – och förklara varför man inte får göra vissa saker. Många barn vill gärna ha sina leksaker för sig själva i den här åldern och kan behöva öva på att dela med sig.
Språng 10: System
När? Vecka 75.
Vad händer? Nu får barnet förmågan att uppfatta ”system”, till exempel att familjen består av mamma, pappa och syskon och att er gata är annorlunda från en annan gata. Barnet börjar utveckla egna värderingar och normer, testar gränserna och förstår att hen har en egen vilja.
Tips! Barnet börjar nu utveckla en tidsuppfattning och kan behöva öva på att vänta på saker för att träna upp sitt tålamod. I den här åldern är ditt barn också redo att öva upp sin stabilitet och balans, genom att klättra, gå balansgång och göra enkla gymnastikövningar.
Foto: TT