Beteendevetaren: Säg inte till barnen att de är duktiga!
Vad duktig du är på att rita! Vad bra du är på att gömma dig! Vi överöser gärna våra barn med beröm. De ska veta att vi tycker de är bra på vad de gör. Men beteendevetaren Petra Krantz Lindgren menar att vi gör dem en otjänst genom att berätta hur duktiga de där.
– Det är inte ordet duktig jag har något emot, det är bedömningen som jag anser är problemet. Som förälder kan du ställa sig dig frågan ”vad vill du uppnå i din relation till ditt barn?” Ska hon känna sig älskad för hon gör bra saker eller värdefull och viktigt oavsett vad hon presterar?
Petra Krantz Lindgren arbetar med vuxna som vill utveckla sina relationer med barn. Ofta stöter hon på föräldrar som, utan att tänka på det, blandar ihop beröm med kärlek. Till exempel när ens barn visar upp en teckning de ritat. Då är det många som säger ”åh vad fin”.
– Vi är uppfostrade så själva och reflekterar inte över varför vi väljer att göra på vissa sätt. Genom att ständigt berömma och bedöma visar vi våra barn att de är värdefulla när de gör bra saker.
Barnen måste känna sig älskade även när det går dåligt
Petra menar att barnen måste känna sig älskade även när det går dåligt och har själv som mål att visa det genom att intressera sig för vad barnet gör istället för hur hon gör det.
– Fråga barnet vad hon tänker kring det hon gör, till exempel när hon ritade teckningen, istället för att värdera och betygsätta det. Då kommer du få massor av svar som även bygger er relation då barnet förstår att du är intresserad av vad den gör.
Petra är övertygad om att när barn definieras av det hon äger och det hon gör, istället för det hon är, skapar vi i längden prestationsångest och utbrändhet i samhället.
Behöver inte barnen lära sig om prestation och bedömning, med tanke på att hela vårt samhälle är uppbyggt på det?
– Tvärtom, desto större anledning att lära barnet om den villkorslösa kärleken som finns i hemmet. Var ska de få vila från alla krav om inte hemma? Familjen kan fungera som skydd när de kommer ut i vårt prestatinsorienterade samhälle.
Men om man faktiskt inte har tid för ett samtal när barnet visa oss, till exempel, sin teckning?
– Då kan du säga ”åh har du gjort en teckning? Den vill jag gärna se när jag lagat mat, lägg den på bordet så kan vi titta på den efter maten.” Då visar du ändå att barnet är värdefullt för dig och att du tar dig tid att lära dig vad som är viktigt för barnet.
Foto: IBL